lördag 14 november 2009

Unghäst under Utbildning

JERIKO: En mycket vacker unghäst, född 2007 e: Cornetto u:Jeanna ue: Hamilton-Cortez-Limelight. Han Ska Tränas och förberedas inför 3 årstest i maj 2010.

Lite tips & info
UNGHÄSTEN
(Kan även gälla hästar som inte har hanterats så mycket eller skolas om)
*Lär känna din häst, skapa förtroende, borsta, klappa på hästen över allt, lyft hovar Lågt & högt för det gör hovslagaren, håll också kvar en längre stund ibland.
*Gå gärna på promenader med annan äldre häst och variera sen att gå ensamma. Gå snabbt med hästen eller jogga är också ett sätt jag brukar avända för att bygga upp hästen innan man kan sätta sig på den.
*Banka på hovarna, jag brukar använda en sko och banka med hammare så vänjer de sig vid ljudet ifrån början.
*Träna att ha all utrustning på allt ifrån Bett/träns, benskydd, täcken, sadel, tömgjord, brösta osv
*Start och Stopp måste fungera.
*Aktivera den lagom, korta pass och ha en tyglig uppgift eller mål med din övning.
*Longera varv efter varv ger inte så mycket. Jobba istället hästen genom att göra avsaktingar, halter, igångsättningar, det är bra. Det är ganska tufft att gå länge på volt, speciellt på den öppna delen, jag brukar lägga bommar som stöd så de inte ramlar ut.
*Tömkörning är min favorit, då man kan jobba både på volt och rakt spår, utomhus och inne.
De lär sig då samma grunder som man sen använder uppe från ryggen.
*Belöning är viktigt. Sätta ramar; hur den får bete sig, sätta gränser, vad som är rätt & fel.
De är inte födda med vad de får göra och vad de inte får göra. Det måste vi (människan) visa den unga hästen & då Tydligt. Heller en gång bestämt än att man tjatar på den.
Tillrättaviselsen måste vara i rätt ögonblick. Man måste läsa av sin häst om den är rädd, orolig, trilskas, eller testar. Man kan ofta se hur hästen beter sig och hur utrycket i ögonen är.

Jag har vid fler tillfällen blivit trampad och då pga att jag inte varit nog försiktig, då skrek jag inte rakt ut, det var bara att hålla inne annars kunde jag skrämt den unga hästen och den hade inte kopplat att den för en stund sen trampade mig på foten, den hade inte förstått alls.
Rent allmänt OM man Går på en så unghäst och den inte förstår budskapet då blir den bara förvirrad, misstänksam och tappar förtroendet och i längden kan de uppstå problem.
En lite hanterad unghäst tar mer skada om missförstånd uppstår än en mer hanterad häst.
För de har en längre relation till oss (människan).

Jag hämta nämligen en rå 4 åring, ett sto Caramba från en lösdrift som inte hade gjort något alls. Jo gått i hagen. Jag valde henne för hon kom fram till mig och visa intresse. En stor utmaning för mig, men det gick ritigt bra. Jag åter kommer till det vid ett annat tillfälle.


*Lära den unga hästen att vänta är också viktigt. Ibörjan är det dock viktigt att låta unghästen vänta och passa då på att gå iväg innan den själv gör det, sen drar man ut på stunderna efterhand.

*Ibland kan det vara bra att få ur hästen överskottsenergin för då får man bättre kontakt med hästen. Den är mer mottaglig för nya saker, ny information går lättare in. Detta har jag upplevt av egen erfarenhet, men de orkar inte så länge därför är det en hårfin balans.

*Avsluta gärna övningen med något positivt ex något den kan och beröm klappa om den ordenkligt på båda sidor av kroppen och var positiv själv så kan man se och känna att hästen höjer sig och tycker den varit KANON duktig... Den unga hästen är så himla go när de är 2-3 år gamla. Ofta så hänger de bara på, är positiva till allt och är nyfikna på allt, det gör att de lär sig lätt och snabbt både bra och dåliga saker.. Lägg bra rutiner och vanor redan från början.. Lycka till!! Vi hörs.. Mycke av detta gäller alla hästar och åldrar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar