onsdag 6 januari 2010

Kallt idag, -18 grader. Skönt och komma in i värmen efter jag varit en sväng i stallet!!

Idag jobbade jag unghästen Jeriko med all utrustning på. Han är så fin med alla grejer på han ser ut som en stor, vacker ridhäst, ser liksom vuxen ut. Jeriko är född 2007 och är en trevlig 3-åring! Alla hästar räknas som ett år äldre vid årsskiftet. Idag hade han på sig Träns, sadel, skydd och linade honom med en inspänning på ytter och linan ledande på inner sida. Fick detta tips av Kerstin Bindekrans kanon bra Tränare och väldigt duktig med unghästar & grunderna i ridningen. Om de busar och stegrar så kan man lätt släppa linan på innersidan och få fram hästen. Om man slänger på två fasta inspänningar på en gång så kan den unga hästen lätt få "panik" och känna sig fast.. Så därför gör jag alltid så med ungahästar sen när de är äldre och mer vana så kan man givetvis använda båda inspänningstyglarna..
Jeriko var super duktig idag, jobbar på fint i båda varven i skritt, trav och galopp. Start och stopp funkar bra. Han har vuxit till sig och ömsat tänder. Använde kapson under den jobbigaste tiden.
Efter hans vila över julen så kör vi igen. Tömkörning, Longerineg, Löshoppning, Lösgalopp och gå ut och gå promenader.
Tanken är att hänga på honom och rida lite i Jan/Februari. För att sen få lite vila för att smälta detta. Vi ska också lasta och åka transport och miljöträna, löshoppa i annat ridhus. Allt detta för att förbereda honom inför 3-årstestet 2010 som är slutet av april/ ibörjan av maj. Ska bli roligt!! Bra delmål för den unga hästen... Sen är det SOMMARBETE.. Stor hage och med mycket gräs och många hästkompisar.. Jiipii..
Appropå kallt... Jag hade Insläpp i stallet idag. Alla hästar stog och hängde vid gindarna och ville gå in ifrån hagarna... Jag tog in dom lite tidigare..
När jag gick in med den sista hästen kom stora flingor *****snö***** Mysigt.
Ha det gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar