måndag 11 januari 2010

Påbörjad inridning Idag!!!



Idag var det dags att hänga på Jeriko. Min far och sambo kom till stallet och hjälpte mig meddans min mor var hemma hos oss och hade hand om våran son Kevin.
Jag började med att longera lite i båda varv sen var det dags...
Att hänga på honom...Spännande!! :)
Min far höll i hästen, min sambo lyfte upp mig och höll i mitt ben. Jeriko kolla lite vad vi gjorde men var så lugn och fin, även att det var tre andra hästar som jobbades i ridhuset samtidigt. Vi gick lite och stanna, gick lite till och stanna, sen ner och upp flera gånger, jag reste mig upp i sadeln och tillsist ett helt varv i ridhuset med mig hängandes på.. Jeriko skötte sig utmärkt!!!
Linan min pappa höll i tog jeriko i munnen flera gånger och snutta/tugga på... Han ville tugga på allt runt omkring sig..
Det visade sig sen när jag kom upp till stallet att han var på gång att tappa en tand.. När jag sadlat av, tränsat av och plockat av skydd så gick vi in i boxen då stod han och buffa med maten ( Buffa: tuggar runt maten i munnen och spottar ut den och in igen) Jag ville hjälpa honom så jag klia honom på kinden, precis då sa det klick och han spotta ut tanden i min hand.. Det får bli våran LYCKOTAND, den kommer ge oss tur i framtiden. Inte konstigt att han var så naffsig idag.. Skönt för honom att den lossna.
Vilken toppendag!!!



Hästar över 5 år har normalt mellan 36-44 tänder beroende på om detär en hingst eller ett sto. Och beroende av hur många vargtänder somfinns. Ca 75% av alla hästar får en eller flera vargtänder.
Dessa har normalt brutit fram redan då fölet är 9 månader, men ibland kan de bli liggande under tandköttet och även där orsaka obehag.
En vargtand är en tillbakabildad käktand med mycket liten rot som är mycket känslig för belastning och tryck.
Därför bör den också tas bort för att skona bettslade hästar vid arbete.
Mellan 2-5 års ålder ömsas alla hästens 24 mjölktänder och nya permanenta bryter fram.
Detta är en kritisk period för unghästen, inte minst eftersom samtidigt börjar oftast även
dess utbildning i form av inridning/inkörning. Man bör därför kontrollera att tandömsningen
går som den skall och även hålla efter vassa kanter med ca 6 månaders mellanrum.
Därmed förebygger man senare tandproblem och underlättar för hästen under dess påbörjade
utbildning, så att den direkt får en så positiv upplevelse som möjligt trots
alla krav vi börjar ställa på den.
(Hämtat ifrån: www.santadog.se/jennys/anatomi.htm)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar