lördag 30 januari 2010

Inridning: Vi skritta och trava!!!

Inridningen fortsätter... Jeriko 3 ÅR född 20070420
Svenskthalvblod
Vi har ridit ca 3 gånger på en vecka och sen har han vilat en vecka osv. Varvat med löshoppning lördagar och tömkörning. Första gången hängde jag. Andra gången hängde jag och lade försiktigt över benet, det är en så häftig känsla att sitta på en unghäst för första gången och då få en liten känsla av hur det kommer bli i framtiden!! Det är lika häftigt varje gång. Tredje gången red jag i skritt båda varven, jag rider bara på fyrkantspåret i början med ledare. Fyrkantspåret underlättar ridningen för den unga hästens balans MEN nackdelen är om det bär i väg så har hästen mer yta än på en volt. Men en häst som är lite spänd, nervös eller busig så får man jobba mer med grunderna i inridningen och speciellt med det den tycker mindre om. Longera hästen på volt innan ridning så den får busa av sig och slappnar då av och lyssnar bättre. Skynda långsamt....
Ett exempel: Jeriko är stadig och fin på volt i vänster varv men lite vingligare i höger speciellt på öppna delen och behöver lite mer stöd och tempo då. Tänk er då att sätta upp en ryttare på ryggen också, när den unga hästen har fullt upp med sin egen balans, då ökar chansen att de kastar av om de inte fixar det, man kan då förstå varför vissa unga hästar beter sig så. På Fyrkanten har de lite stöd av väggen och raka linjer, fyra korta hörn. Dessa hörn kan man utnyttja till att träna start och stopp. Gör en halt och sen skritta framåt igen.. Sen när det är dags att trava så är det lätt på långsidorna och hästen är tränad på att göra halt i ett hörn då har man kontroll.. Jag brukar ha en speciell punkt att göra halt på i början där hästen vet att här brukar vi stanna då kan man sitta till i sadeln/räta på sig och ta en förhållning att nu stannar vi, då lär de sig hur en halt går till. Sen när man ska iväg lägger man skänklarna an på sidorna och smackar lite så kopplar man ihop hjälperna osv.
Fjärde gången jag red prova jag att skritta i båda varven och trava i hans lätta varv som är vänster, min pappa sprang med som stöd.. Gick kanon.. Prova även att stå i stigbygeln och hänga på sidan som när man sitter upp. lite konstigt tyckte han :)
Jeriko tycker det är kanon roligt att hitta på något och jobba. Börjar få en mycket bättre kondition nu. Nu känns det så bra med ridningen så jag bad min pappa koppla loss mig och gå in mot mitten, detta var den Femte gången jag red på Jeriko. Jag tycker om att ha någon i mitten med långpisk som hästen är van vid för det är samma när man kör lösgalopp, trav och skritt på spåret. Då kan jag få hjälp att komma gång i trav om det behövs osv. Bekvämare för min far att nu stå i mitten än att springa runt med mig eller att gå/springa före mig och hästen.. som en ledar häst.. Om man vet någon lugn äldre häst att få skritta/trava bakom så är det annars ett bra alternativ.
Jag skritta och trava i båda varven, gick super fint. Vi stanna på den punkt jag brukar stanna på (ex. i ett hörn) och jag klappa om honom, Berömde massor!! VIKTIGT att inte glömma det. Jeriko kände sig jätte duktig och var så nöjd man kunde se det i hans ögon. Nu när jag rider har jag även ett litet hopp spö som jag kan ha nytta av sen.. Jag Ser framemot nästa gång jag rider på honom igen!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar