torsdag 14 januari 2010

Inridning fortsätter

Idag var det dags att hänga på Jeriko igen. Jag kom till stallet på kvällen och han stod och vila i boxen, när han fick syn på mig höjde han huvudet och liksom piggna till. Precis som "ska vi göra nått idag?" Jag tog ut honom i gången och ställde upp honom. Han "snuttar"/smakar på allt just nu, ömsar tänder och det KLIAR vill ja lova!! Borstade hela honom och kamma hans tjocka man och svans med en nyinköpt man/svans borste med runda piggar. Denna är super bra för den sliter inte på svans och man som exempel en pigg borste gör.
Sen gick jag in i sadelkammaren och hämta hans utrustning sadel och träns. Kokade varmvatten för att värma bettet med. Trevligare att stoppa in ett varmt bett än ett iskallt.. Visa honom handen med lite betfor och bettet i och han gapade snällt: inte alltid så men oftast. Idag fick han ha på sig skydd runt om och boots, kan bli lite vingligt ibörjan när man rider/hänger. Så när min far och sambo kom så var det dags att gå ner till ridhuset...


JERIKO F 2007 Och Sergio
Det var även denna gång full aktivitet i ridhuset, vissa unghästar kan behöva ha det lugnt runt omkring sig för att koncentrera sig och då är det bra att ha så lite störande moment som möjligt. Jeriko klarade det så bra sist så vi körde på. De som red visa hänsyn och tog det lite lugnt & jag fick ta lite plats och longera honom först. Bra så de får springa av sig ifall de har lite överskotts energi så slipper man den om man är på hästryggen :)

     
Sergio och min far som håller i Hästen Jeriko
Nu var det dags att spänna åt sadeln och hänga på honom. Jag hängde, min far ledde hästen och sambon gick brevid och lyfte upp mig ocg höll i mitt ben när vi gick så jag inte tippar över på andra sidan. Vi stanna, gick, stanna, gick farmåt igen och det gick så bra så jag smög över benen och RED på honom!! Jiippi, vilken känsla. Det är Obeskrivlig hur häftigt det kändes och det är så spännande att sitta upp första gången på en unghäst. En liten fjäril i magen fanns det. Vi skritta ett varv och han gick hela tiden fint framåt och var väldigt stadig för att vara hans första gång med ryttare på ryggen. Jag bad min sambo att ta kort för det är speciellt första gången...
                               
Pappa & Jag på hästen Jeriko för första gången

Detta var en underbar dag!!
Jeriko var så duktig och acceptera mig på ryggen direkt.
När vi kom upp till stallet så fick han morötter och sin kvällsmat, mums.
OCH en stor KRAM




Nu är han insutten 15 Januari 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar